2 de desembre de 2008

Descarregar pdf

Un estudi sobre actituds lingüístiques a l'escola obté el 2n Premi nacional d'investigació educativa

 
. La recerca posa de manifest que la major part d'alumnat, sigui immigrant o autòcton, té actituds favorables envers el català i el castellà

Premi nacionals d'investigació i innovació educativa per a la UdL
[+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Àngel Huguet, Clara Sansó, Judit Janés, Cecilio Lapresta, Silvia Chireac i JL Navarro
L'estudi "Actituds lingüístiques, escola i immigració: els escolars davant la diversitat lingüística i cultural" ha obtingut un dels Premis nacionals d'investigació i innovació educativa que atorga anulament el ministeri d'Educació, Política Social i Esport per promoure activitats investigadores que contribueixin a renovar la pràctica docent i satisfer les necessitats del sistema educatiu. El treball, coordinat pel professor de la UdL, Cecilio Lapresta, ha resultat guardonat en la modalitat d'Investigació educativa i està dotat amb 15.000 euros.

L'estudi, realitzat entre 681 alumnes d'escoles de la comarca d'Osona -un territori amb dilatada experiència en recepció d'immigrants- i de diferents comarques de Lleida, posa de manifest que, quantitativament, les actituds envers el català i el castellà del conjunt de l'alumnat -ja sigui immigrant o autòcton- són majoritàriament favorables a les dos llengües.

Tot i així, entre els autòctons, les actituds favorables ho són en un percentatge més elevat respecte a la llengua catalana, mentre que l'alumnat que prové de Llatinoamèrica mostra actituds menys favorables envers el català.

De tota manera, la recerca adverteix que no tot pot explicar-se per l'origen dels estudiants i que els alumnes que tenen actituds positives envers el català i el castellà, són els que se senten valorats i han desenvolupat, per tant, un important grau de satisfacció amb la seua vida a Catalunya.

Els alumnes que tenen actituds positives envers el català i el castellà, són els que se senten valorats i han desenvolupat, per tant, un important grau de satisfacció amb la seua vida a Catalunya
L'estudi conclou que l'aprenentatge de les llengües de la societat d'acollida per part de l'alumnat immigrant passa per tenir una bona consideració a l'escola, i per extensió a la societat, de la llengua i la cultura de l'alumnat estranger. Això, que els enfortirà l'autoestima, contribuirà a desenvolupar actituds positives envers l'aprenentatge de la llengua catalana.

A més de Lapresta han participat en aquesta investigació Àngel Huguet, Clara Sansó, Judit Janés, Silvia Maria Chireac, Mònica Querol i José Luis Navarro.

Aquest és el segon cop que membres del grup de recerca de la UdL Plurilingüisme, Interculturalitat i Educació, que dirigeix el catedràtic Àngel Huguet, són distingits amb aquest premi. Va ser en la convocatòria de l'any 2003, quan Huguet i Navarro van rebre un 2n Premi nacional d'investigació educativa pel treball: "El coneixement de la llengua castellana en l'alumnat immigrant de 1r d'ESO. Un estudi empíric".



MÉS INFORMACIÓ


NOTÍCIES RELACIONADES

noticia 18 de desembre de 2003
Segon Premi Nacional a la Investigació Educativa per a dos professors de la UdL