EDUTEC aposta per una educació en tecnologia amb compromís social

El Congrés Internacional aplega a la UdL experts d'una vintena de països

Descarregar pdf
La inauguració d'EDUTEC a l'Auditori del campus de Cappont. Foto: UdL
La inauguració d'EDUTEC a l'Auditori del campus de Cappont. Foto: UdL
"Sí a l'educació en tecnologia, però amb compromís social". Així resumia avui el professor de la UdL i president del comitè organitzador del 21è Congrés Internacional EDUTEC, Xavier Carrera, l'eix d'aquesta trobada que, des d'avui i fins el proper divendres, se celebra a la Universitat de Lleida (UdL) amb la participació de més de 600 persones d'Europa i Amèrica llatina.

D'aquests, 327 participen presencialment i 288 ho fan virtualment a través d'una plataforma específica. La competència digital de la ciutadania, els escenaris d'aprenentatge emergents -com ara les aplicacions per a telèfons mòbils, la realitat virtual i la robòtica educativa-, el ciberassetjament o la propietat intel·lectual i el plagi són només alguns dels temes que es posen sobre la taula durant el congrés.

El seu objectiu és "promoure ciutadans digitals competents i compromesos en l'àmbit personal, professional i social, en un món cada cop més connectat", ha explicat Carrera. L'intercanvi d'investigacions i experiències que tindrà lloc durant la trobada pretén contribuir a "un desenvolupament tecnològic sostenible i la construcció d'una societat digitalitzada regida per valors com la inclusió, la igualtat i l'equitat", afegeix. En aquest sentit, tractaran qüestions com l'anomenada bretxa digital, que separa els que tenen accés a les tecnologies de la informació i la comunicació i els que no en tenen, o les tecnologies al servei de les necessitats educatives especials.

Carrera, ha estat acompanyat durant la inauguració de Francisco Martínez (president de l'Associació EDUTEC), Eloi Bergós (vicepresident quart de la Diputació de Lleida), Neus Lorenzo, subdirectora general de Transformació Educativa del Departament. d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Fèlix Larrosa, alcalde de Lleida i Roberto Fernández, rector de la UdL, els quals han coincidit en la necessitat d'educar per a un ús responsable de la tecnologia. En aquest sentit, el rector, ha afirmat els canvis tecnològics no duen progrés si no van lligats a l'ètica. En el seu discurs ha reivindicat la importància de la docència enfront la recerca a la Universitat, una docència que ha de ser "amor" ha dit.

 

L'Associació per al desenvolupament de la Tecnologia Educativa i de les Noves Tecnologies aplicades a l'Educació (EDUTEC) ha acceptat més de 300 comunicacions per prendre part en aquest congrés. Provenen de 20 països: Espanya, Portugal, França, Itàlia, Alemanya, Andorra, Argentina, Bolívia, Brasil, Xile, Colòmbia, Costa Rica, Equador, El Salvador, Mèxic, Panamà, Perú, Uruguai, Veneçuela i República Dominicana. D'aquestes, 190 es presenten presencialment i 149, virtualment. Una vintena d'experts participen en conferències, panells i tallers distribuïts al llarg de tres dies per exposar els avenços més destacats en la recerca i innovació dins l'àmbit de la Tecnologia Educativa.

Així, parlaran de temes com el model pedagògic de la Flipped Classroom -on es rep la informació abans de la classe presencial-, el redisseny dels espais d'aprenentatge, les xarxes socials com a espais de formació virtual o l'anàlisi massiva de dades (Big data) en l'àmbit educatiu. Entre els ponents, destaquen la professora de la Universitat de Barcelona (UB) Begoña Gros, experta en el disseny d'entorns d'aprenentatge virtuals i l'ús de jocs digitals; el fundador i director d'Outliers School, Hugo Pardo; i el professor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Ismael Peña-López, que investiga sobre l'impacte de les TIC en l'empoderament i l'autonomia personal.