La tecnologia del CAEM al servei del Museu Lázaro Galdiano

Els experts analitzen diverses obres com ara el Salvador adolescent 'lleonardesc'

Descarregar pdf
CAEMUdLSalvadoradolescente
Salvador adolescent. FOTO: Museo Lázaro Galdiano
La fotografia multibanda i multiespectral, que inclou la digital i els diferents tipus d'infraroja (amb llum transmesa, de fals color i de fluorescència) és una de les tècniques 'estrella' que els experts del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida estan utilitzant en l'anàlisi del Salvador adolescent, l'obra més emblemàtica del Museu Lázaro Galdiano, actualment atribuïda al deixeble milanès més virtuós de Leonardo da Vinci, Giovanni Antonio Boltraffio.
 

Un conveni signat recentment entre el museu madrileny i el CAEM permetrà als investigadors de la UdL i als conservadors del Lázaro Galdiano, treballar plegats en l'estudi, entre altres obres, d'aquest oli de 25 centímetres d'alt i 18,5 d'ample realitzat a finals del Quattrocento (1490-1495), i obtenir més informació sobre la seua filiació.

 
Els interrogants sobre l'autoria d'aquesta obra, qualificada de "lleonardesca", sempre l'han acompanyada. Probablement executada per Boltraffio a partir d'un disseny original del mestre i sota la seua directa supervisió, va ser seleccionada al 2012 per la seua qualitat i singularitat per la National Gallery per formar part de l'exposició "Leonardo da Vinci. Pintor de la Cort de Milà". José Lázaro Galdiano, el col·leccionista navarrès que dona nom al museu madrileny, l'adquirí per 850 pessetes a finals del segle XIX convençut que era un autèntic Leonardo sense signatura.
 
L'obra representa el bust d'un jove Jesucrist d'uns 12 anys. Una llarga cabellera rossa dividida per una ratlla li cau sobre les espatlles cobertes amb una túnica de vellut. La boca entreoberta i uns ulls que no se sap cap a on miren conformen una expressió que recorda a La Gioconda.
 
De moment, les primeres anàlisis del Salvador adolescent han servit per conèixer estats previs de la pintura, inscripcions i altres indicis de la forma de treballar de l'autor que "encoratgen a continuar amb les investigacions, de les quals esperem aconseguir gran avenços", expliquen els experts. La previsió, afegeixen, és disposar de resultats durant el segon semestre de 2020.
 

A més del Salvador adolescent, el personal del CAEM treballa en la revisió i actualització del corpus complet de la pintura hispanoflamenca del museu madrileny. De fet, ja han començat amb l'estudi de "Verge amb el Nen" (pintura sobre taula, segle XV, anònim hispà) i "Verge amb el Nen" (pintura sobre taula, s. XVI, atribuïda a Luis de Morales "El divino") a les què seguiran més taules i llenços.

 
El Museu Lázaro Galdiano mostra al públic 9.400 peces d'un fons que supera les 12.000 obres d'art. A més de la seua pinacoteca, amb obres de Goya, El Bosco, Murillo, Velazquez, El Greco o Constable, entre altres, cal afegir les col·leccions d'escultura, dibuix, estampes, joies, tèxtils, numismàtica, miniatures, armes, ivoris, bronzes, orfebreria, mobiliari etc.