Descarregar pdf
 

FILMOTECA TERRES DE LLEIDA - CINEULL
GENER / ABRIL 2012

ENQUADRAMENTS / El llarg camí del western
FOSES / 40è aniversari de la Facultat de Lletres

 
 
Els llargs camins del western

Fa quatre anys vam dedicar un extens cicle al gran mestre John Ford, en el qual vam incloure dos títols cabdals del western: The Searchers (1956) i The Man Who Shot Liberty Valance (1962). Es pot considerar que ambdues pel·lícules condensen tot l’univers del gènere, des dels seus trets canònics fins als heterodoxos, i en resulta resumit gairebé tot el que s’havia fet abans i el que vindria després. Alternativament a aquesta perspectiva prou competent però minimalista, hem volgut reprendre una revisió maximalista del western, és a dir, amb la voluntat d’abastar el desenvolupament global d’aquest tipus argumental, el més genuïnament americà i cinematogràfic, en els seus diferents moments cronològics i estilístics. Sabem que aquest punt de vista obviarà altres aproximacions temàtiques, com ara la del paper dels diferents rols femenins (representats en alguns dels nostres cicles anteriors amb títols com Johnny Guitar o Rancho Notorious) o la dels westerns antropològics o els paròdics, per tal d’esmentar algunes de les riques tipologies subsidiàries sorgides del seu llegat. Amb totes les mancances possibles, doncs, també a causa d’una selecció limitada, la nostra ruta pels llargs camins del western quedarà marcada per una primera mirada al període silent, anterior a la pròpia definició del concepte de gènere cinematogràfic, però amb honorables antecessors com The Great Train Robbery (1903) o The Battle at Elderbush Gulch (1913), fins a arribar a Tumbleweeds (1925), en la qual observarem la institucionalització clàssica d’alguna de les seves constants. L’edat d’or quedarà representada en la seva dimensió més èpica i mistificadora per They Died with Their Boots On (1941) i en el vessant més manierista per la molt influent Rio Bravo (1959), totes dues emmarcant el període de maduresa en el qual se succeeixen les grans obres, es diversifiquen els temes i s’aprofundeix en la psicologia dels personatges. C’era una volta il West (1968) ens menarà cap a les estilitzacions extremes de l’spaghetti western de producció europea per tal de conduir-nos cap a The Wild Bunch (1969), obra senyera del western crepuscular, en el qual el gènere es desmitifica, es fa conscient de la seva pròpia decadència i reflecteix els canvis socioculturals de la seva època. A partir dels anys vuitanta, la presència en pantalla es torna testimonial, tot i que mai s’han deixat de rodar bons westerns, com els que el revitalitzen des de la perspectiva autoral postmoderna (aquest és el cas de Dead Man, 1995), o bé, ja a tocar de nosaltres, com els que reformulen des del postclassicisme les interioritats de la llegenda (tal com ho fa The Assessination of Jesse James by the Coward Robert Ford, 2007).

40è aniversari de la Facultat de Lletres

Durant aquest curs 2011-2012 la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida commemora els quaranta anys d’existència, una efemèride que volem fer nostra, atès que bona part de l’equip organitzador de Filmoteca Terres de Lleida/Cine-ull hi està vinculat d’una manera o altra. Hem destacat aquest vincle perquè és un exemple més, entre molts altres, de la importància que ha tingut aquest centre universitari en la configuració del teixit socioprofessional i en el progrés científic i cultural del nostre entorn al llarg de les darreres dècades. Hem demanat als diferents actors que integren la Facultat (professors, personal d’administració i serveis i estudiants) que ens suggerissin títols ben representatius dels estudis que s’hi imparteixen. El fruit d’aquesta consulta és la selecció de films que us presentem, entre els quals n’hem recuperat alguns de programats recentment, però indefugibles per a l’ocasió. Així, donem inici al cicle amb Il gattopardo (1963), que, a més de ser una excel·lent adaptació literària, es defineix com un fresc històric i una estilitzada visió de les transformacions socials del pas de l’època moderna a la contemporània. Recuperem, a continuació, The Front Page (1974), punyent aproximació al periodisme que posa de manifest la dimensió ètica de l’acte d’informar. Una altra recuperació necessària és Fahrenheit 451 (1966), l’homenatge més gran que hagi fet mai el cinema a la literatura i el llenguatge. Seguidament, donem cabuda a un text fílmic de referència, F for Fake (1973), obra seminal de l’assaig fílmic i profunda reflexió teoricoestètica sobre les arts en qualsevol de les seves manifestacions. Finalment, Koyaanisqatsi (1982), un film gairebé experimental que proposa una visió holística del món i la cultura com la promoguda per disciplines com la Geografia o l’Antropologia.

Feliç aniversari!!!

 

ENQUADRAMENTS / El llarg camí del western
 
 
DILLUNS 16 de GENER, 19.00h i 22.00h
Filmoteca de la UdL
The Great Train Robbery / Asalto y robo de un tren
Edwin S. Porter, Estats Units, 1903, DVD, 11’, B/N, VM.
 
The Battle at Elderbush Gulch / La batalla de Elderbush Gulch
David W. Griffith, Estats Units, 1913, DVD, 29’, B/N, VMP, I-anglès, SE.

Tumbleweeds / El hijo de la pradera
William S. Hart i King Baggot, 1925, DVD, 75’, B/N, VOSE - VMP, I-anglès, SE.

Alguns distingits antecessors del western, fins i tot abans de poder parlar de gèneres cinematogràfics, es troben entre els films de Porter o Griffith que, a més, van contribuir a la formulació del llenguatge fílmic. D’altra banda, Tumbleweeds atresora algunes de les icones inaugurals i recurrents del gènere, que pren la seua fisonomia en l’era del cinema clàssic silent.

 
 
DILLUNS 23 de GENER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLThey Died with Their Boots On / Murieron con las botas puestas
Raoul Walsh, Estats Units, 1941, 35 mm, 138’, B/N, VOSE.

Basant-se lliurement en la biografia del general George A. Custer, Raoul Walsh narra de forma romàntica i mistificadora les peripècies del militar des de la seva arribada a l’acadèmia de Westpoint fins a la seva derrota a la batalla de Little Big Horn a mans dels xeiene.

 
 
DILLUNS 30 de GENER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLRío Bravo
Howard Hawks, Estats Units, 1959, 35 mm, 141’, Color, VOSE

El xèrif Chance empresona el fill d’un terratinent totpoderós. Juntament amb els seus ajudants, un alcohòlic i un vellet, farà tots els possibles perquè el presoner passi comptes amb la justícia i no sigui alliberat pel seu pare.

 
 
DILLUNS 6 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLC’era una volta il West / Hasta que llegó su hora
Sergio Leone, Itàlia-Estats Units, 1968, Bluray, 115’, Color, VOSE

Després de sorprendre amb la «trilogia del dòlar», Sergio Leone tornà a meravellar amb aquesta història que mostra tot un seguit de personatges arquetípics enfrontats pels interessos desfermats per la consolidació del ferrocarril al vell oest americà.

  
 
DILLUNS 13 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLThe Wild Bunch / Grupo salvaje
Sam Peckinpah, Estats Units, 1969, 35 mm, 145’, Color, VOSE

Un grup de violents malfactors es troben enmig de la revolució mexicana on són contractats per un general per robar les armes necessàries per tal de continuar la guerra. L’assassinat d’un dels components de la banda farà esclatar la fúria dels seus companys.

 
 
DILLUNS 20 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLDead Man
Dead Man, Jim Jarmusch, Estats Units, 1995, 35 mm, 120’, B/N, VOSE.

William Blake es trasllada a l’oest per treballar com a comptable i acaba convertint-se en un assassí gairebé per accident. En la seva fugida, perseguit per uns caçadors de recompenses, es trobarà immers en un món violent que farà d’ell un famós fora de la llei.

 
 
DILLUNS 27 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLThe Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford / El asesinato de Jesse James por el cobarde Robert Ford
Andrew Dominik, Estats Units, 2007, 35 mm, 160’, Color, VOSE

Jesse James és un assassí sanguinari i paranoic que es desfà de tothom de qui sospiti que vol trair-lo. Robert és un jove que idolatra el bandit, tot i que va descobrint que el seu heroi no és com imaginava.

 

FOSES / 40è aniversari de la Facultat de Lletres
 
 
DILLUNS 5 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLIl gattopardo / El gatopardo
Luchino Visconti, Itàlia, 1963, 35 mm, 187’, Color, VOSE

Basada en la novel·la de Giuseppe Tomasi di Lampedusa, ambientada a Sicília i amb el teló de fons de la unificació italiana, narra la història del Príncep de Salina, que es refugia de les tropes garibaldines a la seva residència estival de Donnafugata des d’on observa el final d’un món i una època.


 
 
DILLUNS 12 de MARÇ, 19.00H i 22.00h 

Filmoteca de la UdLFahrenheit 451
François Truffaut, Anglaterra, 1966, 35 mm, 112’, Color, VOSE.

Adaptació cinematogràfica de la cèlebre novel·la de ciència-ficció de Ray Bradbury, ambientada en una societat futurista i totalitària en què la lectura està prohibida i els bombers tenen la missió de descobrir i cremar llibres.

 
 
DILLUNS 19 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Filmoteca de la UdLThe Front Page / Primera plana
Billy Wilder, Estats Units, 1974, 35 mm, 105’, Color, VOSE.

Un condemnat a mort s’escapa i s’amaga a l’oficina de premsa situada al jutjat. Un famós periodista el descobreix i es compromet a ajudar-lo a canvi d’una entrevista exclusiva. Mentrestant es descobreix que el fugitiu és innocent, però, malgrat tot, l’ajusticiament es durà a terme.

 
 
DILLUNS 16 d'ABRIL, 22.00h

Filmoteca de la UdLF for Fake / Fraude
Orson Welles, França-Iran-Alemanya, 1973, 35 mm, 89’, Color, VOSE.

La figura del falsificador Elmir d’Hory serveix de pretext a Orson Welles per tal de reflexionar sobre la creació artística, la seva pròpia obra fílmica i les relacions entre realitat i representació. Tot plegat donarà com a resultat una nova concepció assagística del cinema.

 

DILLUNS 23 d'ABRIL, 22.00h

Filmoteca de la UdLKoyaanisqatsi
Godfrey Reggio, 1982, 35 mm, 86’, Color, VOSE.

Film que esdevé un gran poema visual sense el suport de la paraula, únicament acompanyat per la portentosa partitura de Philip Glass, per tal de descriure un món en equilibri imperfecte: en un costat de la balança, la dimensió física i natural, i, a l’altre, el pes de la tecnologia i les activitats humanes.

 

ZOOM / Agramunt, Almacelles, Cervera, La Seu d’Urgell
 

La secció Zoom presenta aquest cop una sessió en col·laboració amb Animac (Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya), pertanyent al Fons de la Filmoteca de Catalunya i consagrada a la figura de Segundo de Chomón, pioner del cinema català i figura reconeguda internacionalment pel que fa al desenvolupament del trucatge d’animació durant el període silent. Tancaran el trimestre dos westerns —The Wild Bunch, obra crepuscular de Peckinpah, i Dead Man, aproximació postmoderna de Jarmush al gènere— i dos títols claus del cinema mundial: l’homenatge de Truffaut a la literatura a Fahrenheit 451 i la mirada irònica de Wilder al món del periodisme a The Front Page

 
AGRAMUNT / Cinema Casal

DIVENDRES 20 de GENER, 22.00h
El Fons de la Filmoteca: Segundo de Chomón 1904-1912,
DVD, 98’, B/N i Color, VMP. Presentació a càrrec de la Federació Catalana de Cineclubs.

DIVENDRES 17 de FEBRER, 22.00h
The Wild Bunch / Grupo salvaje
Sam Peckinpah, Estats Units, 1969, 35mm, 145’, Color, VOSE.

DIVENDRES 16 de MARÇ, 22.00h
Fahrenheit 451.
François Truffaut, Anglaterra,
1966, 35mm, 112’, Color, VOSE.

 
 
ALMACELLES / Centre Cultural

DIVENDRES 20 de GENER, 21.00h
El Fons de la Filmoteca: Segundo de Chomón 1904-1912

DVD, 98’, B/N i Color, VMP. Presentació a càrrec de la Federació Catalana de Cineclubs.

DIVENDRES 10 de FEBRER, 21.00h
The Wild Bunch / Grupo salvaje

Sam Peckinpah, Estats Units, 1969, 35mm, 145’, Color, VOSE.

DIVENDRES 9 de MARÇ, 21.00h
Fahrenheit 451

François Truffaut, Anglaterra, 1966, 35mm, 112’, Color, VOSE.

 
 
CERVERA / Sala Francesc Buireu / Casal de Cervera

DIJOUS 26 de GENER, 22.00h (Sala Francesc Buireu)
El Fons de la Filmoteca: Segundo de Chomón 1904-1912
DVD, 98’, B/N i Color, VMP. Presentació a càrrec de la Federació Catalana de Cineclubs.

DIJOUS 23 de FEBRER, 22.00h (Sala Francesc Buireu)
Dead Man

Jim Jarmush, Estats Units, 1995, DVD, 120’, B/N, VOSE.

DIJOUS 29 de MARÇ, 22.00h (Casal de Cervera)
The Front Page / Primera plana

Billy Wilder, Estats Units, 1974, 35mm, 105’, Color, VOSE.

 
 
LA SEU D'URGELL / Cinemes Guiu

DIJOUS, 19 de GENER, 22.15h
El Fons de la Filmoteca: Segundo de Chomón 1904-1912
DVD, 98’, B/N i Color, VMP. Presentació a càrrec de la Federació Catalana de Cineclubs.

DIJOUS, 23 de FEBRER, 22.15h
Dead Man
Jim Jarmush, Estats Units, 1995, DVD, 120’, B/N, VOSE.

DIJOUS, 22/3, 22.15 h
The Front Page / Primera plana
Billy Wilder, Estats Units, 1974, 35mm, 105’, Color, VOSE.


 

MÉS INFORMACIÓ
 

PROJECCIONS I VENDA D'ENTRADES

Totes les sessions (excepte secció Zoom): CAIXAFÒRUM LLEIDA, Av. Blondel, 3. 25002 · tel. 973 27 07 88.

Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Secció Zoom: La venda d’entrades serà en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Tàrrega: Cinemes Majestic, Av. Catalunya, 54 · 25300 · tel. 973 31 07 31 
Agramunt: Cinema Casal, Rda.dels comtes d’Urgell, s/n, tel. 973 39 00 57 /
Almacelles: Centre Cultural, C. Sant Jaume, 46, tel. 973 74 23 45 /
Cervera: Sala Francesc Buireu, C. Manuel Ibarra, s/n / Casal de Cervera, C. Hospital, s/n, tel. 973 53 04 88
La Seu d’Urgell: Cimenes Guiu, Av. Salòria, 55, tel. 973 35 01 66.


Aspectes organitzatius i preus

Totes les seccions (excepte Aula de Cinema): Destinades al públic en general.

Entrada general 3€.  Entrada reduïda (carnet jove, d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats) 2€.  Abonament 10 sessions, entrada general, 25€. Abonament 10 sessions, entrada reduïda, 15€.  Els abonaments no tenen caducitat. Algunes sessions especials, degudament anunciades, seran d'entrada gratuïta i només limitada per l'aforament de la sala.

Secció Aula de Cinema: Destinada al públic en general i a grups organitzats d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius, universitaris, gent gran o altres col·lectius.
Sessions matinals (a les 10.30h) només per a grups organitzats. Sessions de tarda (a les 16h) per al públic en general i grups organitzats.
Les projeccions d'aquesta secció s'acompanyen d'una presentació i debat posterior a càrrec de Sandro Machetti (professor d'Història del cinema i altres arts audiovisuals de la UdL).

Preu grups organitzats, 1€ per persona i sessió que s'haurà d’abonar pel total del grup i mitjançant el mecanisme que s'estableixi amb l'organització.

Preu públic en general (només sessió de tarda), el mateix que la resta de seccions.
 
Més informació: www.filmotecaterresdelleida.net

Adreça de contacte grups organitzats: info@filmotecaterresdelleida.net

Venda d’entrades

Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Equip

Comissari: Sandro Machetti. Programadors: Antonio Romero, Oriol Bosch. Gestió i difusió: Jordi Larios. Amb la col·laboració de SCINIAA (Seminari de Cinema i Arts Audiovisuals, Universitat de Lleida).

Abreviatures

B/N: blanc i negre. C: color. I-anglès: intertítols en l’idioma que s’indica. IC: intertítols en català. IE: intertítols en castellà. S-anglès: subtítols en l’i dioma que s’indica. SC: subtítols en català. SE: subtítols en castellà. VC: versió catalana. VE: versió castellana. VM: versió muda. VMP: versió muda postsincronitzada. VO: versió original. VOS-anglès: versió original amb subtítols en l’idioma que s’indica. VOSC: versió original amb subtítols en català. VOSE: versió original amb subtítols en castellà. VOTS: versió original amb traducció simultània.


Filmoteca/Cine-ull es reserva el dret de modificar aquest programa per raons de força major.
 

[+] FILMOTECA TERRES DE LLEIDA / GENER-ABRIL 2012 (PDF)

[+] www.filmotecaterresdelleida.net


 
Organitzadors de la Filmoteca Cine-Ull de la UdL

print enrera pujar


   Darrera modificació: