Ciència en primera persona per fomentar les vocacions entre les noies

La UdL commemora el Dia de les Nenes i les Dones a la Ciència amb dos nous vídeos

Descarregar pdf
Maria Beltran
Maria Beltran Perelló, al laboratori / Fotograma del vídeo del Centre Dolors Piera
La Universitat de Lleida (UdL) commemora el Dia Internacional de les Nenes i les Dones a la Ciència, que se celebra l'11 de febrer, amb dos nous vídeos de la sèrie SOM STEM. Tu també ho pots ser!. Aquesta iniciativa audiovisual del Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la UdL té com a objectiu trencar els estereotips i incentivar l'elecció de les carreres de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques (STEM, per les sigles en anglès) entre les noies, a través de models de referència d'exalumnes de la UdL. En aquesta ocasió, les protagonistes són la graduada en Ciències Biomèdiques Maria Beltran Perelló i la professora de Didàctiques de les Matemàtiques Maria Ricart Aranda.
 
Maria Beltran, alumna de l'Escola de Doctorat de la UdL, realitza la seua recerca sobre l'atròfia muscular espinal a la Unitat de Senyalització neuronal de l'IRBLleida. Considera que per dedicar-se a la ciència és fonamental tenir curiositat i recorda com la van influir dos professores de Química i Física a l'hora de decidir la seua carrera universitària.
 
Maria Ricart és llicenciada en Matemàtiques i doctora per la UdL. Creu que a les disciplines STEM hi ha menys dones perquè falten referents. Pensa en ella mateixa i en les seues referents, que van ser la mestra de l'escola rural i la professora de matemàtiques a l'institut de secundària. Ricart defensa que les dones poden humanitzar les disciplines científiques.
 
Els dos primers capítols d'aquesta sèrie del Centre Dolors Piera els van protagonitzar l'Elena Rubies García, enginyera industrial per l'Escola Politècnica Superior de la UdL i doctoranda en enginyeria i tecnologia de la informació; i la Cristina Montserrat Rodríguez, titulada per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària de la UdL, degana del Col·legi Oficial de l'Enginyeria de Forests de Catalunya (CEFC) i directora de l'empresa Entrearbres.
 
#100tífiques 

Una altra iniciativa d'aquest Dia Internacional són les xerrades de #100tífiques, promogudes per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Enguany hi ha participat la investigadora de la Universitat de Lleida i d'Agrotecnio-CERCA Bàrbara Baraibar, especialitzada en males herbes i agroecologia.
 
"És important que vegin a dones que es dediquen a la ciència perquè es trenquin estereotips. A més, m'agrada contribuir a exposar professions que potser ni coneixien, com l'enginyeria agronòmica, de la qual ningú del meu públic del 7 de febrer havia sentit parlar mai", destaca Baraibar.
 
 
Comunicat de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya:
 
"L'any 2015 les Nacions Unides van proclamar el dia 11 de febrer com el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència amb la finalitat de denunciar l'escletxa de gènere en aquest àmbit, així com per donar visibilitat a l'activitat científica liderada per les dones i aconseguir l'accés i la participació plena de les dones i les nenes en la recerca.

Des de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya també volem commemorar el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència i adherir-nos als seus objectius.

En aquest sentit, la recent Llei de la Ciència de Catalunya i l'Estratègia d'igualtat de gènere en la ciència, que ha comptat amb la participació de la Comissió, són un pas ferm per avançar cap a la igualtat efectiva entre dones i homes en tots els agents del sistema de recerca i corregir les desigualtats de gènere en les diferents fases de la carrera científica i en les posicions de lideratge. L'Estratègia incorpora mesures per impulsar la transformació de la cultura organitzativa i l'estructura professional en la recerca per eliminar barreres sistèmiques, biaixos implícits i estereotips, així com per prevenir i reparar qualsevol forma de violència masclista i altres tipus d'assetjament. En definitiva, l'Estratègia pretén desenvolupar més de cent objectius, incorporar la perspectiva de gènere en tots els espais del coneixement i consolidar el model català d'igualtat de gènere en la ciència mitjançant el compromís integral de tots els seus agents.

La Catalunya del coneixement que estem construint entre totes i tots no vol prescindir del talent de les dones i les nenes. Fem-ho possible!"
 
Comunicat de CRUE Universidades Españolas:
 
"L'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar en 2015 una resolució en la qual defensava, justificava i proclamava la celebració anual, l'11 de febrer, del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, en reconeixement de la labor que exerceixen les dones en la comunitat científica i tecnològica. De la mateixa manera, i amb la finalitat d'abordar els reptes de la millora de la salut i de lluita contra el canvi climàtic de l'Agenda per al Desenvolupament Sostenible 2030, reivindicava la importància que les dones treballessin en aquests àmbits aportant noves perspectives, talent i creativitat.
 
La mateixa resolució instava, a més, a totes les organitzacions competents a fer costat a les dones científiques i a promoure l'accés de les dones i les nenes a l'educació, la capacitació i la recerca en els àmbits de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, l'art i arquitectura, i les matemàtiques (STEAM), com a estratègia per a aconseguir un desenvolupament econòmic global i sostenible.
 
Fidels a aquest mandat, és imprescindible que la universitat i totes les institucions educatives es comprometin seriosament amb l'activació de polítiques que afavoreixin l'accés de les dones i les nenes a la ciència i la recerca, procurant beques i recursos de major rellevància, promovent la seua participació en la intel·ligència artificial i en els camps d'enginyeria, informàtica i computació, així com desenvolupant programes que les empoderin, les visibilitzin i els dotin de millors i efectives mesures de conciliació.
 
Així, avui la Universitat recorda, una vegada més, que les dones i les nenes juguen un paper decisiu en la ciència, tecnologia, enginyeria, art i arquitectura, i matemàtiques (STEAM), tots ells àmbits fonamentals per al desenvolupament econòmic i sostenible de les nacions i per a la justícia social."